Kuvia Tuvasta

Kuvat saat näkyviin suurempana klikkaamalla niitä.

Lisää kuvia Tuvan matkalta

Stsagytaj järvi


Jenisein alkulähteillä lähes kahden kilometrin korkeudessa sijaitsevan Stsagytai järven etelärannalla kohoaa Sajain vuoristo. Vuorten takana sijaitsee Mongolia. Maantieteellisesti Tuva ja Mongolia sijaitsevat samalla Keski- Aasian ylängöllä. Myös historia yhdistää naapureita. Viime aikoina yhteistyö Mongolian suuntaan onkin lisääntynyt voimakkaasti.

Tsingis-kaanin jälkeläisiä?


Oliko pelätty valloittaja Tsingis -kaani tuvalainen on suosittu paikallinen spekulaation aihe. Tuvalaisten mielestä ei ole aukottomasti osoitettu mistä Tsingis -kaani oli kotoisin. Historian mukaan hän tuli ratsastaen Mongolian ylängöltä, ei välttämättä nykyisen Mongolian alueelta. Tsingis -kaanin tuvalaista alkuperää puoltaa se seikka, että sana tsingis ei mongolian kielessä tarkoita mitään. Tuvan kielessä sen sijaan sanalla on kolmekin merkitystä: Tsingis on sammalen sukuinen kasvilaji. Se voi tarkoittaa myös ainoaa, ainokaista, sekä ainutlaatuista. Olipa totuus hurjan hallitsijan alkuperästä mikä tahansa, nousee tuvalainen nykyäänkin hevosen selkään varsin usein. Vielä tänäkin päivänä hevonen on maaseudulla tärkeä kulkuväline paimennettaessa karjaa ruohoarolla.

Shamanismi


Pääuskontojen budhalaisuuden, kristinuskon ja islamin rinnalla elää kansan keskuudessa vahva usko shamanismiin. Koulutettu virkamieskin uskoo, että shamaani osaa parantaa ihmisiä, ennustaa tulevia, sekä varoittaa ihmistä häntä uhkaavista vaaroista. "Dungur"-yhteisöä edustava kiireinen shamaani ennättää esittää rituaalinsa ennen kuin hänen on lähdettävä sairaskäynnille kaukana odottavan potilaan luo. Shamanismi halutaan nähdä osana ikivanhaa kulttuuria, jonka merkitystä on alettu korostaa erityisesti viime vuosien aikana. Vuonna 1993 järjestettiin tasavallan johdon suojeluksessa shamanismia käsitellyt tuvalais - amerikkalainen seminaari.

Kansallista kulttuuria arvostetaan


Varapresidentti Bishe -Ool S. Shyrap ja Urheilukomitean puheenjohtaja Sergei Oorzhak korostavat kansallisen kulttuurin arvostamista. Historiallisia aarteita ja rakennuksia suojellaan lailla. Samoin perinnettä ja kansallista kultturia. Vaikka tasavalta etsii voimakkaasti kontakteja ulkomaihin, tapahtuu se esi-isien perinteitä kunnioittaen. Tuvan kansan vanhat, perinteiset sadut ja runot on koottu kirjaksi ja tallennettu levylle.

Budhalaisuus


Kizylin läheisyyteen suunnitellaan rakennettavan lisää useita budhalaisia temppeleitä. Munkit muistelevat mielellään syyskuuta 1992, jolloin Dalai Lama vieraili alueella.

Vainojen ajasta kertova museo


Vainojen ajasta kertova museossa opastava Kyzyl -ool Mongus valottaa mielellään Tuvan historiaaa myös sen vaikeimpien aikojen osalta. Elokuussa 1921 perustettiin Tuvan kansantasavalta. Neuvostoliiton ideologinen vaikutus näkyi tuon ajan toiminnassa. 1920- ja 30-luvuilla Tuvan asioihin puututtiin avoimesti. Kiinalaisia kauppiaita karkoitettiin, budhalaisia temppeleitä hajoitettiin, perinteistä shamanismia vainottiin ja ateismia juurrutettiin kansaan. Asukkaita siirrettiin kolhooseihin. Poliittiset vainot alkoivat vuonna 1924 Tuvan kommunistisen puolueen toimesta. Pahimmillaan ne olivat 30- ja 40 - luvuilla ulottuen vielä 50-luvun alkuun. Virallisten tilastojen mukaan vainoissa sai surmansa 1036 ihmistä. Kizyl -ool Mongus on kuitenkin vakuuttunut, että surmansa saaneita oli ainakin 2000.

Kurkkulaulaja Vladimir Sojan


Kurkkulaulaja Vladimir Sojan opettaa ja esiintyy myös ulkomailla. Kurkkulauluperinne ennätti heiketä välillä, mutta nykyään kurkkulaulu on saavuttanut arvostetun aseman esimerkkinä omasta kansallisesta kulttuurista.

Takaisin Tuvan kotisivulle

Copyright ©Pentti Pirhonen
10. Joulukuuta 1995